Van der Ven: 'We geven weinig weg'
Zondag ontvangt koploper DAW Vianen Vooruit. Een leuk gesprek met DAW aanvoerder Bas van der Ven.

Teskt en foto: Peter Kuijpers; Kliksport.nl

venbas
Bas van der Ven krijgt instructies van trainer Henry van Wanrooy

DAW heeft het dieptepunt in de vijfde klasse voorgoed vaarwel gezegd. De ploeg uit Schaijk voert nu de ranglijst aan in 4G. De kampioenskar is al eens voorzichtig nagekeken. Een lik (oranje) verf de banden op spanning gebracht en alle vetpotten voorzien van verse smeer. Bij het lezen van dit artikel ziet deze redactie de sputterende en vermanende vinger van trainer Henry van Wanrooy al deze richting wijzen. “Zo ver is het echt nog niet”, is ongetwijfeld de strekking van zijn antwoord. Goede reden om eens te spreken met Bas van der Ven (25), aanvoerder van DAW.

Koploper
De club van de Schaijkse aanvoerder gaat als de bekende speer dit seizoen. Van der Ven: “Daar kunnen we niet omheen. We draaien lekker. Dat heeft ook zijn reden. Er is veel jeugd doorgestroomd naar de selectie uit A1, maar ook uit het tweede dat kampioen werd. Het zijn allemaal jongens hier uit het dorp. We zijn vooral in de breedte gegroeid. In deze fase zijn punten belangrijk en gaan vaak wel boven het mooie voetbal.” Iedereen wil winnen van de koploper, dat is een status die je ongewild oploopt weet ook de DAW-aanvoerder: “Dat klopt. Dat merk je ook in wedstrijden. Wedstrijden die we voor de Kerst makkelijk wonnen, met vaak nog aardig voetbal, gaan nu plots een stuk stroever. Veel clubs spelen nog ergens om. De nacompetitie of periode er is altijd wel een reden om vol gas te geven.”

Lekker doorbouwen

Bas van der Ven is bezig met zijn trainersdiploma TC2. Momenteel loopt hij stage bij FC Den Bosch A1 waar Arnold Scholten hoofdtrainer is. Bij DAW is Henry van Wanrooy voor het eerste jaar trainer en volgde Jurgen van Wanrooy (geen familie) op. “Henry is een totaal andere trainer dan Jurgen. Hij is wat rustiger. Hij kan lekker doorbouwen op het fundament wat Jurgen van Wanrooy hier heeft neergezet. En dat gaat prima zo.” Zondag komt Vianen Vooruit naar Schaijk. “Ook al een ploeg die de punten heel hard nodig heeft. We hebben nog wat te vereffenen met ze. Vorig seizoen pikten ze in de laatste seconden hier de zege weg. Een goede reden omdat zondag recht te trekken."