Het vrouwenvoetbal in Nederland wordt steeds populairder en bij DAW is dit duidelijk te zien. Met ongeveer 115 actieve speelsters en ruim 20 enthousiaste begeleid(st)ers, verdeeld over 4 dames- en 4 meisjesteams, is DAW één van de grotere vrouwenafdelingen uit de regio. Dit werpt zijn vruchten af en dit seizoen is er al veel succes bij de teams: in het najaar werd Dames2, MC en MD nog najaarskampioen. Dames4 kwam helaas net één (doel)puntje tekort. Dames 1 staat momenteel op een nette 3 plaats in de 2e klasse, en bovenaan in de 2e periode (12 uit 4). Ook bij Dames3 gaat het steeds beter. Met ingang van 2013 is er zelfs een meisjes E team bij gekomen. En natuurlijk zijn er nog de meisjes die zich goed staande houden tussen de mannelijke leeftijdsgenoten.

Op vrijdag 22 maart gingen we met ruim 50 dames en meisjes naar het Jan Louwers Stadion te Eindhoven, om de wedstrijd tussen de PSV/FC Eindhoven en Ajax te bekijken. Dit was een competitiewedstrijd uit de hoogste BeNe League en op het oog een een prachtige affiche.

De sfeer op de koude tribunes zat er goed in, mede door de steun en het gezang van de Lighttown Madness en een goedgevuld uitvak. PSV/FC Eindhoven had het vooral in de eerste helft lastig met het sterke Ajax. Al in de tiende minuut kwamen de Amsterdammers op voorsprong door een doelpunt van Carmen Manduapessy. De verdediging van PSV/FC Eindhoven liet zich makkelijk in de luren leggen door de linksbuiten van Ajax, Linda Bakker. Zij legde de bal terug op Manduapessy, die wel raad wist met dit buitenkansje. De thuisploeg leek wat van slag door de vroege tegentreffer. Ajax was fel op de bal en PSV/FC Eindhoven werd mede daardoor onzuiver in de passing. Het spelbeeld veranderde enigszins toen de aanvoerder van Ajax, Daphne Koster, geblesseerd van het veld moest na een duel met Daniëlle van de Donk. Dat bleek een duidelijke aderlating voor de Amsterdammers. PSV/FC Eindhoven kwam scherp uit de kleedkamer en overblufte de Amsterdamse opponent. Via een vrije trap van Manon van den Boogaard waren de Eindhovenaren al dicht bij een doelpunt, maar het publiek moest tot de 85e minuut wachten voor er daadwerkelijk gejuicht kon worden. Na een voorzet vanaf de linkerkant dook Daniëlle van de Donk als een duveltje uit een doosje op bij de tweede paal: 1-1. Het was zelfs ras-Feyenoorder Victor Groenenwegen die op de banken stond.

Voor de DAW'ers en leuke en gezellige avond. De meiden gingen naar huis, want die moeten op zaterdag gewoon weer presteren op het veld. De Dames sloten de avond nog af bij de 3 Heere.