Menig toeschouwer had zich rond klokslag 7 uur verzameld om een goede plaats te bemachtigen aan de buitenrand van de arena.
De finalisten konden zich later richting de kantine begeven want die hadden een gereserveerde plek.
Tina Turner schraapte even haar keel en zette toen het alom bekende nummer in: we gaan beginnen!
De pre-vragen, waardoor heel Schaijk in rep en roer was geraakt, werden besproken. De tijdwinnaars waren "Ut Wurd Wa A" en "Ut Wurd Wa 1" die de koppen bij elkaar hadden gestoken en zodoende samen de twee snelsten waren.
De teams die er wat langer over deden pakte gemiddeld 3 a 4 punten waardoor het voordeel voor de snelsten minimaal was.

Nadat dit alles bekend was, was het tijd om te beginnen met de vragenronde sport. Met vragen als "Bij welke club speelt Schaijkenaar Brahim Zaari nu?" of "Wie werd er hockey kampioen in Nederland bij de vrouwen in het jaar 2012-2013?" had menig team het moeilijk. Echter de heren van "Ut Wurd Wa 1" hadden geen moeite met deze ronde en behaalde 18 punten.
Diverse teams haalde hier 15 punten zoals "5 Heere" "TSV 1860 München" "Lastige Mins" en de winnaars van de laatste 2 edities STB, "de V-tjes".

STBfinale mg2

Na de ronde sport was het tijd om de deuren open te gooien voor de Mistery Guest. Hier kwam Monkey tevoorschijn die meteen volledig in zijn rol zat.
Er werd door de teams goed gekeken op de schermen en ook werd er gekeken of Monkey tot een reactie te verleiden was.
De vrije-gokronde werd ingeleverd en "Tis Wa zonder Bud" had het als enige team bij het juiste eind.
Hierna kwam de cryptische omschrijving.
"De Mistery Guest is niet in de zaal"

STBfinale mg1Enkele teams leverde hier voor 10 punten hun formulier in: "de Hofkapel"," Nondeju wan moi Kantine" en "CVKG 4t/m6" hadden het bij het juiste eind.
Voor de overgebleven teams was het tijd om vragen te gaan stellen om zodoende meer duidelijkheid te krijgen. Met vragen als "ben je familie van Niek van Leuken" of "is jouw dochter een vriendin van Sanne Nooij" werd het voor enkele teams duidelijk. Andere teams bleven in het duister tastten. Uiteindelijk werd er door 5 teams nog 5 punten binnengesleept.
Door het goede schmink werk van Linda en Mieke bleek het voor maar liefst 21 teams te moeilijk te zijn om deze Monkey te herkennen als Dokter Rene van Kollenburg. Rene is al ongeveer 8 jaar huisarts in Schaijk. Het publiek reageerde enthousiast op deze bijzonder gast, en een dankbaar applaus was zijn deel.

Er werd door Rene aan het rad gedraaid en hier kwam de ronde G.E.K. uit, wat bleek te staan voor Geld, Economie en Kleine woordjes.
Met vragen als "Welke 2 banken fuseerden samen tot Rabobank" of "Hoe heet de beurskoers van Frankrijk" bleek dit voor diverse deelnemers een zeer moeilijke ronde te zijn.
De beste scores werden gehaald door "Wiseguys" "Ok Noch Ok 2" en "Roai Mar Wa".
De laatste rond is die van Algemeen. Omdat de top 10 zo dicht bij elkaar lag, was het belangrijk dat er hier goede scores werden gehaald om zodoende aan de finale tafel komen.
Enkele vragen uit deze ronde waren: "Van welke vereniging is Johanna van Mun de secretaris" en "Wat is murfor". De beste scores werden bij de ronde algemeen behaald door "TSV 1860 München" "5 Heere" "Scherp Zand" en "de Hofkapel" .
Nadat al deze scores opgeteld waren was het voor enkele teams nog zeer spannend waar de punten van de benaderingsvragen naartoe zouden gaan. Hierdoor zouden enkele teams nog de zeer gewilde plek kunnen bemachtigen aan de finale tafel.
"Zot Gefrot" "HIJNS" en "DAB" mochten 5 punten aan het conto toevoegen.
"Scherp Zand" Uli's Wonderboys" "de W-tjes" en "Lastige mens" haalde nog 3 extra punten binnen en "Ut Wurd Wa A" en "Nondeju wan moi Kantine" voegde nog 1 punt toe aan hun eindtotaal.

"Ut Wurd Wa 1", "TSV 1860 München" "5 Heere", en "Ut Wurd Wa A" mochten zich verheugen op de finaletafel.
Bij plek 5e bleek dat er een benaderingsvraag moest bepalen welk team zich als laatste zou plaatsten voor de finale tafel. Deze strijd ging tussen "Lastige Mins" en "Wiseguys"
"Lastige Mins" zat net iets dichter bij het goede antwoord waardoor zij de laatst overgebleven plek in mochten nemen.
Aan de finale tafel is het de bedoeling dat je door middel van een knop die voor je staat moet drukken op het moment dat je het antwoord weet.
Is het antwoord goed dan ga je een plek naar boven, is het antwoord fout dan ga je een plek naar beneden.
Een persoon uit elk team komt naar voren, en om de 4 vragen wordt er gewisseld van teamlid.
Na 8 vragen wordt er afscheid genomen van de eerste groep en daarna om de 4 vragen valt er een groep af, zodat we na 20 vragen weten wie de winnaar is.
Het eerste team waarvan afscheid werd genomen was het team "5 Heere". Na 12 vragen moest "Ut Wurd Wa 1" de finale tafel verlaten. Na 16 vragen was het "Ende" voor "TSV 1860 München" en moesten zij genoegen nemen met de 3e plaats.
Dit betekende dat "Ut Wurd Wa A" en "Lastige Mins" gingen bepalen wie er als winnaar uit de bus ging komen. Na nog een keer van positie gewisseld te zijn werd de laatste vraag gesteld: Wat is het kwadraat van 18?
"Lastige Mins" - die de koppositie had - drukte op de knop, maar helaas voor hun werd het verkeerde antwoord gegeven, waardoor de gebalde armen de lucht ingingen bij "Ut Wurd Wa A". Zij zijn de winnaars van Simply The Best 2014.
Van alle 91 teams die deelnamen aan STB bleek "Ut Wurd Wa A" uiteindelijk de sterkste te zijn: Een prestatie om trots op te zijn!

STBUWW2014

De winnaars: Nick van Son, Ruud Loeffen, Pieter vd Linden, Frank Loeffen en John Manders.

De Uitslag (voor het finalespel):

STBfinaleuitslag