Het zal echte DAW'ers niet ontgaan zijn dat in het jaar ná het jubileum van DAW nu een andere belangrijke Schaijkse vereniging jubileert. Korfbalvereniging Emos bestaat 50 jaar en luidde afgelopen weekend dit jubileumjaar in. Iedereen die het lokale nieuws een beetje volgt weet ook dat DAW-voorzitter Henrie Lamers een rol speelde bij deze start van het jubileum en wel door in een team van prominenten te spelen tegen oud-speelsters van Emos. Het is onder meer vanwege deze DAW-connectie dat we een verslag van het jubileumweekend van Emos op onze site plaatsen:

Jubileumjaar Emos van start

Schaijk – Korfbalvereniging Emos bestaat dit seizoen 50 jaar, waar natuurlijk niet zomaar aan voorbij kan worden gegaan. Daarom werd dit bijzondere sportjaar afgelopen zondag feestelijk ingeluid met een heuse Kick Off dag.

Nadat voorzitter Marjon Vos iedereen welkom had geheten, konden de ruim 120 aanwezige dames genieten van een heerlijk ontbijt. De weersvoorspellingen waren niet denderend geweest, maar de weergoden waren Emos goed gezind: een fijn zonnetje straalde over het veld. Na het eten verraste de jeugdcommissie alle jeugdleden met een klein cadeau. De jonge Emosmeiden stralen komend seizoen in het veld met gouden veters in hun schoenen. Ook werd, voor jong en oud, de nieuwe kledinglijn gelanceerd en werd de nieuwe site de lucht in geschoten.

Na het ontbijt stond een wedstrijd op het programma. Niet zomaar een wedstrijd, het werd een onvergetelijk treffen tussen oud-Emosspeelsters (dames die ieder meer dan 5 jaar in Emos 1 hadden gespeeld) en de zogenoemde prominenten. Dat laatste team bestond uit onder andere burgemeester Bakermans, hoofdsponsor Andries Peters van Barli B.V. en DAW-voorzitter Henrie Lamers. De oud-gedienden ging voortvarend van start. Al na drie minuten scoorde Adrienne Beelen het eerste doelpunt in de wedstrijd. De prominenten wisten de eerste helft niet tot scoren te komen, wat de Emosdames nog wel twee keer meer lukte. In de tweede helft bleek de korf van de prominenten zomaar ineens wat in omvang te zijn toegenomen... Deze korfwissel bracht hun geluk: tweemaal wisten zij te scoren, waardoor de eindstand op 3-2 uitkwam. Ondanks hun enorme inzet moesten de prominenten de winst uiteindelijk toch aan de dames van Emos laten.

In de rust van de wedstrijd, terwijl beide teams zaten uit te hijgen op de bank en nieuwe tactieken bespraken, werd het massaal toegestroomde publiek getrakteerd op bitterballen én op een wedstrijdje Mega Afstand Schieten. Voor een groot publiek bleef Liza de Groot het kalmst. Zij wist als enige de bal in de korf te krijgen en won daarmee een bon van de Notaris en een schitterende trofee.

Al met al een zeer geslaagde dag voor Emos en al haar leden. Een dag die niet had kunnen plaatsvinden zonder alle inzet van de vele vrijwilligers en zonder de hulp van de vele sponsoren: Het Versgilde Schaijk, de Schaijkse Albert Heijn, Smaak!, Pluimveebedrijf van der Bolt, PFM, Versgilde, Ons Genoegen en de Notaris.

Hopelijk is deze dag een voorbode voor een zeer succesvol sportseizoen en een heel mooi jubileumjaar!