DAW Schaijkse voetbalclub vreest dat de verplaatsing niet door gaat
Wethouder Chris School beloof­de nog in zijn ambtstermijn de aftrap te verzorgen op het nieu­we sportcomplex van de Schaijk­se voetbalclub DAW. Er is echter nog niets gebeurd en DAW wil duidelijkheid. „We voelen ons genegeerd."

Het plan klonk zo mooi, de verplaatsing van voetbalclub DAW naar Schaijk-West. DAW barstte op de huidige locatie uit haar voegen en de gemeente kon die grond goed gebruiken als in­breidingslocatie voor woning­bouw. De verplaatsing zou een win-win situatie opleveren.
Het liep allemaal anders. Ron van den Heuvel (voorzitter stuurgroep sportpark DAW) en Henrie La­mers (waarnemend voorzitter van DAW) zijn inmiddels verbitterd over het contact met de gemeente. „In de ruim vier jaar dat we in ge­sprek zijn met de gemeente, is er nog helemaal niets gebeurd", stelt Van den Heuvel. „ De laatste be­spreking heeft het college afgezegd omdat er niets was te melden. Het college is onderling verdeeld en komt er niet uit met de begro­ting." De club zit in een spagaat.

Er zijn geen tekenen dat er binnen­kort verplaatst kan worden naar Schaijk-West en op de eigen loca­tie verergert de situatie alleen maar. Lamers: „Met het oog op de komende verplaatsing hebben zo­wel de gemeente als wij alleen het hoogstnoodzakelijke onder­houdswerk gedaan. Logisch ook, je gaat niet onnodig veel geld steken in de accommodatie als je binnen­kort verhuist." De stuurgroep sportpark DAW voelt zich in de wiek geschoten door de beeldvorming die wethou­der Chris School heeft gecreëerd door te roepen dat de voetbalclub haar hand niet moet overspelen.

„Dat kan helemaal niet, want we hebben geen overleg gehad over onze wensen bij de verplaatsing. Er is aan ons gevraagd om een ‘maximaal wensenpakket' op te stellen. Dat hebben we gedaan, maar daar hebben we verder nooit met de gemeente over onderhan­deld", vertelt Lamers.

Van den Heuvel doet uit de doe­ken hoe de besprekingen met de gemeente dan wel zouden zijn ge­gaan. „We hebben ruim vier jaar geleden aangeklopt bij de gemeen­te. We hadden te weinig velden en de velden die we hadden waren vertrapt doordat er te veel op moest worden gespeeld. De ge­meente heeft ons toen gevraagd of we wilden meedenken en -werken aan een verplaatsing van DAW, ook omdat de gemeente die grond goed kon gebruiken voor bebou­wing. Samen zijn we toen op Scha­ijk- West als nieuwe locatie uitgeko­men. De gemeenteraad heeft in fe­bruari 2008 ingestemd met de loca­tie en het college opdracht gege­ven om met ons te gaan praten. Daar hebben ze echter meer dan een jaar mee gewacht."

Na jaren wachten is DAW toe aan duidelijkheid, ook als de verplaat­sing niet door gaat. Lamers: „ Stel dat we hier blijven zitten, dan zijn er nieuwe kleedlokalen nodig, moeten kabels en leidingen op­nieuw worden gelegd." „We moe­ten nu constant strijd leveren om een eventuele uitbarsting van le­gionella voor te blijven.", vult Van den Heuvel aan. „ Als er iets op ons sportpark gebeurt, is DAW ver­antwoordelijk."

(bron: Brabants Dagblad: door Jasper Harthoorn)