Clubheld Nico Geurts (DAW): ‘Stralende kinderen en toeschouwers zijn het mooiste compliment’

Nico Geurts kwam door een niet werkende knieprothese thuis te zitten. Sindsdien is hij bij voetbalclub DAW uit Schaijk een manusje-van-alles. Hij onderhoudt het sportpark, maakt de kantine schoon, zorgt voor uitgifte van materialen, is wedstrijdsecretaris, maakt trainings- schema's én is lid van het jeugdbestuur.

(Bron: Brabants Dagblad)

'Nico, Nico', de naam van vrijwilliger Nico Geurts klinkt op zaterdagen veelvuldig op sportpark D'n Heuvel in Schaijk. ,,Ze hebben me nog wel eens nodig", lacht Geurts. ,,Iedereen kent me van jong tot oud, van de kinderen die zelf moeten voetballen tot de opa's en oma's die komen kijken. Voor mij is het vrijwilligerswerk ook een oplossing. Ik kwam door pech thuis te zitten, wegens mijn niet werkende knieprothese. Dat was moeilijk en om niet in een zwart gat te vallen, heb ik besloten om mijn tijd nuttig te besteden. Ik vind het fijn dat ik de gelegenheid heb gekregen van DAW en van het één kwam het ander. Hier loop ik niet met mijn ziel onder de arm en ben ik onder de mensen."

Wedstrijdsecretariaat

Geurts speelde vroeger zelf bij DAW en werd zo'n 17 jaar geleden leider van het team van zijn zoon. Vanaf 2012 zijn de taken van de vrijwilliger uitgebreid. ,,Ik loop hier zo'n 30 tot 40 uur in de week rond en doe van alles. Het is te veel om op te noemen. Ik doe het, omdat ik er plezier in heb. Het leukste vind ik op zaterdagen het bemannen van het wedstrijdsecretariaat. Je ontvangt dan de scheidsrechters en leiders, kinderen komen langs. Dan ben je echt met mensen bezig, dat maakt het leuk om te doen."

Thuis vinden ze het geen probleem dat hij zo vaak bij DAW te vinden is. ,,Vroeger werkte ik in de horeca en maakte ik weken van 70 uur", legt Geurts uit. ,,Toen was ik nooit thuis en nu wel. Ik kan overdag het een en ander doen als andere mensen werken. Het is ook leuk om te doen, anders had ik het niet volgehouden. Als op zaterdag alle kinderen hun wedstrijd hebben kunnen spelen met een scheidsrechter en ouders en opa's en oma's met een goed gevoel weer weggaan, dan ben ik tevreden. Het is fijn om te zien dat mensen plezier hebben. Daar doe je het voor, voor de mensen en de club. Zelf hoef ik niet zo nodig om de voorgrond. Al is een schouderklopje op zijn tijd wel fijn. Ik ben in 2013 gekozen tot clubman van DAW en nu zo'n nominatie, daar spreekt waardering uit. Al blijft het mooiste compliment de stralende kinderen en toeschouwers."
Hoe gaat het in zijn werk?

Elke sportvereniging heeft ze: enthousiaste vrijwilligers die al hun vrije tijd in de club steken. Deze helden zetten we met de campagne Clubhelden in het zonnetje. De winnende held ontvangt 10.000 euro voor de club. Doe mee, stem via bd.nl/clubheld op je favoriete Clubheld en maak zelf kans op een voetbalreis naar Liverpool - Chelsea.

Nico: "Zelf hoef ik niet zo nodig op de voorgrond. Al is een schouder­klop­je op zijn tijd wel fijn."

Nico Geurts

Tagged under Activiteiten