Zaterdagavond 17 dec was het eindelijk weer zo ver; de eerste voorronde van Simply The Best vond plaats in een gezellig drukke DAW kantine. Toen om 20.00u de herkenbare stem van Tina klonk, voelde het alsof we nooit zijn weggeweest. 28 enthousiaste teams, die overigens steeds beter voorbereid binnenkomen, zaten er helemaal klaar voor. Tupperware bakjes met voorgesneden komkommertjes, kaasjes en worteltjes, een zak verse oliebollen, maar ook eigen schrijfblokjes en extra pennen en hier en daar een leesbril, worden direct op de tafels klaargelegd. Ook het publiek zat enthousiast klaar om mee te quizzen vanaf de zijlijn.

Victor nam het woord om als vanouds de quiz officieel te openen, met wat uitleg en mededelingen zodat iedereen helemaal scherp kon beginnen aan ronde 1. Het rad bepaalde dat zowel ronde 1 als ronde 2 een mondelinge vraagstelling werd. Iedereen moest dus meteen geconcentreerd luisteren en zo zaten alle deelnemers er meteen middenin. De eerste ronde ging over allerlei Schaijkse winkels en bleek meteen behoorlijk pittig te zijn. Het hoogste aantal punten in deze eerste ronde ging naar Knap (want lelluk was thuis); zij behaalden 7 punten en bleken het beste thuis in het Schaijkse centrum. Vervolgens werd doorgegaan met Q-koorts; 10 vragen over het WK in Qatar. In deze ronde wisten de W-tjes maar liefst 9 vragen goed te beantwoorden.

Het nakijken verliep op deze eerste avond behoorlijk gestroomlijnd en ook hier is merkbaar dat er steeds meer ervaring wordt meegenomen om ervoor te zorgen dat de quiz zo vlot mogelijk door kan lopen.
Daarom kon snel worden doorgegaan met ronde 3; een multimedia ronde waarbij de teams intro’s van nummers hoorden, waarbij de fragmenten echt maar enkele seconden duurden. Je kreeg pas een punt wanneer je zowel titel áls artiest goed wist te raden, en dat bleek D’n Capabele Confetti Conaisseurs als enige volledig te zijn gelukt, want zij behaalden als eerste team een 10-punter in deze voorronde. Ze deden vervolgens hun naam eer aan, en knalden er een klein confetti-poppertje uit om deze triomf te vieren. Ronde 4 bleek een schriftelijke ronde te zijn die met zijn omschrijving ‘Blauw bloed’ al heel wat weg gaf. De vragen rondom royalty’s bleken niet gemakkelijk maar ook hier werd prima gescoord.

Na nog een korte pauze was het weer tijd voor een mystery ronde. Natuurlijk is er altijd nieuwsgierigheid voelbaar als die Mystery Boxes verschijnen, maar dit keer werd die nieuwsgierigheid extra gevoed door Wilfred, die iedereen vroeg de tafel zo leeg mogelijk te maken, en vervolgens ook nog keukenpapier uit liet delen om de tafel droog te maken. In de Mystery Boxes bleken namelijk legpuzzels te zitten, die zo snel mogelijk helemaal af moesten worden gemaakt. Een geweldig schouwspel voor het publiek en de organisatie, al die verschillende strategieën om dit aan te pakken, soms 8 verschillende handen in één box, tegelijkertijd aan het puzzelen, en dan die voelbare tijdsdruk omdat op het grote scherm een klok aftelde en hoe langer er werd gepuzzeld, hoe minder punten er werden verdiend. De vrouwen van GWON hadden de puzzel als eerst compleet, en spoedig volgden er heel wat juichende groepen en begon de spanning te zakken. Helaas en frustrerend genoeg, waren er ook wat teams die na een kwartier de puzzel nog nét niet af hadden, en dus geen punten behaalden.

puzzelronde.JPG

(De Legpuzzelronde! Dat viel nog niet mee voor iedereen foto Kim Kusters)

Ronde 6 was een scherm-ronde, met foto’s van de STB-organisatie op vakantie. Er moest geraden worden in welk land of stad zij zich op die foto bevonden, en dat ging de deelnemers prima af. Vervolgens was de laatste ronde voor de enkele punten een ronde met filmpjes vanuit verschillende pretparken in ons land. Alleen al van het kijken naar de filmpjes werden sommige mensen duizelig, maar gelukkig was iedereen scherp genoeg om de ronde prima uit te spelen.

Tot slot waren er nog 2 rondes over, die zoals voorheen zouden zorgen voor dubbele punten. Dan kan er dus nog een heleboel gebeuren in de tussenstand, dus waren alle teams na een korte pauze klaar om verder te strijden. De vrouwen van GWON stonden al de hele avond bovenaan de ranglijst en waren natuurlijk niet van plan deze positie alsnog af te staan aan een concurrent..

De op één na laatste ronde was een schriftelijke ronde, die 10 songteksten betrof waarbij één woord moest worden ingevuld. Frustrerend als je de tekst herkend, maar niet kunt plaatsen bij welke melodie deze hoort en dús niet lekker even verder kan zingen. Maar ook weer mooi als het dan wel lukt, of als blijkt dat iedereen een songtekst op zijn eigen manier invult. Creativiteit genoeg onder de deelnemers in elk geval. De allerlaatste ronde van deze avond was een scherm-ronde met allerlei vragen over smartphones, providers en apps. Deze ronde bleek voor heel wat teams góed te doen en er werd dan ook door een aantal groepen 20 punten behaald, waardoor er ineens weer van alles mogelijk was in die eindstand.
Dit keer gaan de beste 7 teams door naar de finale, en is het dus éxtra spannend waar je eindigt.. De nakijkdames trokken tussen het puzzelen door (ja die moesten allemaal gecheckt worden) nog een laatste eindsprint en vervolgens kon de eindstand van deze eerste voorronde bekend worden gemaakt.

WINNAARS_VR_1.jpg

(De winnaars van voorronde 1 FemkePeters, Danielle Pashouwers, Adrienne Beelen, Marjon Vos, en Brechtje van Esch. Foto Kim Kusters)

De vrouwen van GWON, wellicht voortaan ‘team Elfort’, behaalden maar liefst 83 punten en wisten deze voorronde met glans te winnen, door de koppositie vanaf ronde 1 te pakken en behouden.

Zij stromen samen met de 6 andere beste teams van deze avond door naar de finale op 14 januari.

Het was een hele mooie eerste avond en daarom vanuit de organisatie hartelijk dank aan alle deelnemers én het fanatieke publiek. Dank voor jullie aanwezigheid en tot vrijdag 23 december!

WINNAARS_STB_V_R_1.jpg