Schaijk - Het Landerdse college wil fors investeren in de Schaijkse voetbalclub DAW, maar wel op de huidige locatie aan de Bossestraat.

Dat blijkt uit het voorstel waar de gemeenteraad op 4 februari een beslissing over zal nemen.

De voetbalclub krijgt een kunstgrasveld en vijf normale velden worden opgeknapt. Daarnaast krijgt DAW anderhalf miljoen euro, waarmee de club de was- en kleedaccommodaties kan vernieuwen. Daarbij geldt de voorwaarde dat voor dat geld ook de kantine, een verantwoordelijkheid van DAW zelf, wordt opgeknapt. De voetbalclub heeft volgens de sportnormen van het noc-nsf recht op twee kunstgrasvelden. Over drie jaar wordt bekeken of dat nog steeds zo is. Mocht dat het geval zijn, moet de gemeente dat tweede veld aanleggen.

Wethouder Chris School geeft aan dat verplaatsing van DAW naar Schaijk-west financieel onhaalbaar en niet nodig is. "We wilden DAW verplaatsen, zodat we op die locatie seniorenwoningen wilden bouwen. De woningmarkt is echter veranderd en met de woonprojecten die we nu hebben komen er genoeg woningen bij. Bovendien zou de verplaatsing minimaal zeven miljoen euro kosten. Dat is een veelvoud van de 2,8 miljoen euro die we nu kwijt zijn."

De gemeente wil geld dat eigenlijk was gereserveerd voor het centrumplan Schaijk, nu voor DAW inzetten. School: "We kunnen niet alles tegelijk doen. Centumontwikkeling duurt jaren en tegen de tijd dat we een akkoord hebben over het centrumplan, hebben we wel weer geld gespaard uit bouwprojecten."

Mochten de inkomsten dan tegenvallen, is dat jammer voor het Schaijkse centrum. "Belastingverhoging is tenslotte ook geen populair middel", stelt School. Hij is ervan overtuigd dat Landerd in de laatste jaren even veel, zoniet meer, in Schaijk heeft geïnvesteerd als in Zeeland. Schaijk heeft volgens hem geen reden om zich achtergesteld te voelen. "We hebben twee nieuwe scholen gebouwd, breiden de Phoenix uit, hebben de piramide verbouwd en nu steken we miljoenen in DAW."

Voorzitter Henrie Lamers van DAW kan leven met het voorstel van de gemeente om de huidige accommodatie compleet te vernieuwen en een kunstgrasveld aan te leggen. Hij rekent wel op het tweede kunstgrasveld over drie jaar, mocht de club nog steeds genoeg leden hebben om daar recht op te hebben. "Dat is een eis, daar willen we geen voorbehouden in zien. Dat tweede kunstgrasveld hebben we broodnodig. Met één kunstgrasveld worden onze problemen niet opgelost." Dat de verplaatsing naar Schaijk-west niet door is gegaan, kan Lamers begrijpen. "De gemeente heeft de conclusie getrokken dat de verplaatsing niet haalbaar is en in deze tijden kun je ook wel bedenken waarom."

(bron: Brabants Dagblad)

Tagged under Sportpark